Pe masura ce coachingul se extinde ca metoda de abordare a atingerii obiectivelor, se creaza si diferite metode, modele si instrumente de obtinere a rezultatelor.

Modelul GROW

Dintre acestea, probabil cel mai cunoscut este modelul GROW. Acesta este o structura simpla, dar puternica cu ajutorul careia se pot organiza sedintele de coaching.GROW, este acronimul de la Goal (Obiectiv), Reality (Realitatea actuala), Options (Optiuni), Way Forward (Pasii urmatori).
Acest model poate fi vazut ca planificarea unei calatorii: te decizi unde doresti sa ajungi (Obiectiv), intelegi unde te afli in acest moment (Realitatea actuala), explorezi diferite rute catre destinatia ta (Optiuni), si la final pornesti la drum (Pasii urmatori).
Ca si majoritatea modelelor de coaching, modelul GROW, presupune ca un coach nu este expert in domeniul clientului, acesta actionand doar ca si facilitator, ghidand clientul catre descoperirea celor mai bune optiuni si metode de atingere a obiectivelor sale.

Modelul FULL este alcatuit din patru pasi

Frame the conversation (Incadrarea conversatiei) care presupune setarea contextului conversatiei prin stabilirea scopului, procesului si obiectivului.
Understand the current state (Intelegerea situatiei actuale) prin explorarea situatiei actuale a clientului din punctul de vedere al coachului pentru a deveni constient de contextul clientului si pentru a determina care este adevarata problema de coaching.
Explore the desired state (Explorarea starii dorite) prin articularea obiectivului clientului si explorarea mai multor cai alternative inainte de a prioritiza metodele de atingere a viziunii clientului.
Lay out a success plan (Planificarea pentru succes), si anume identificarea actiunilor specifice si a duratei acestora pentru a ajunge la rezultatele dorite. Precum si stabilirea unor momente pe parcursul planului pentru a verifica buna functionalitate a acestuia.

Modelul ACHIEVE

Creat de Dr. Sabine Dembkowski & Fiona Eldridge
A – Assess the current situation (Analizeaza situatia actuala) in cadrul acestei etape coachul include toate aspectele din viata clientului. Pornind de la ideea ca nu poti separa viata personala de cea profesionala si ca clientul trebuie “privit” in intregime.
C – Creatively brainstorm alternatives (Cauta alternative creative) aceasta etapa presupune stimularea de noi idei, de noi directii care sa poata fi folosite de client in atingerea obiectivului.
H – Hone goals (Stabileste obiectivul) de multe ori clientii au nevoie de un facilitator in formularea unui obiectiv specific, iar in aceasta etapa coachul sustine clientul in stabilirea clara a obiectivului sau.
I – Initiate options (Initiaza optiuni) stabilirea cat mai multor optiuni si variante de atingere a obiectivului este focusul acestei etape.
E – Evaluate options (Evalueaza optiunile) Optiunile enumerate mai sus, sunt apoi evaluate in functie de probabilitatea de realizare, dificultate, obstacole, resursele necesare, beneficii pe termen lung si pe termen scurt si altele.
V – Valid action program design (Plan de actiune valid) stabilirea unui plan de actiune realizabil este unul din cele mai importante momente ale sedintei de coaching. Fara un plan bine stabilit probabilitatea de atingere a obictivului este aproape nula.
E – Encourage momentum (Incurajaza impulsul) coachul mentine in diferite forme (telefon, email, fata in fata) contactul cu clientul pentru a asigura mentinerea impulsului initial si buna desfasurare a planului.

Modelul OSKAR

Creat de Paul Z. Jackson & Mark McKergow este folosit predominant in organizatii si se concentreaza pe gasirea solutiei si nu pe problema propriu zisa.
Outcome of coaching that is expected (Rezultatul asteptat la finalul sedintei de coaching), in alte cuvinte stabilirea obiectivului.
Scaling the situation on a slide of 1 to 10 (Scalarea situatiei de la 1 la 10) in cadrul acestei etape se evalueaza atat situatia, cat si clientul sau membrii echipei implicate in procesul de coaching.
Know-how and resources available (Resursele disponibile) presupune stabilirea resurselor, cunostintelor, calificarilor necesare pentru a indeplini obiectivul.
Affirm plan and take action (Stabilirea planului si luarea actiunii) stabilirea actiunilor care au avut rezultate in trecut, precum si noi pasi care pot fi luati pentru atingerea obiectivului. Si punerea planului in aplicare
Review what worked (Revizuirea actiunilor care au produs rezultate), asa cum sugereaza si numele in aceasta etapa se revizuiesc pasii si se ajusteaza astfel incat rezultatul final sa fie cel dorit sau poate chiar mai bun.

Modelul CIGAR – Full Potential Group

C – Current reality (Realitatea curenta) evalueaza realitatea curenta a clientului.
I – Ideal (Ideal) stabileste idealul sau, la care acesta doreste sa ajunga
G – Gaps (Lipsuri) descoperirea golurilor care exista intre situatia actuala si situatia ideala.
A – Action (Actiune) stabilirea unui plan de actiune pentru umplerea acelor goluri
R – Review (Revizuire) reintalnirea cu coachul pentru evaluarea planului si imbunatatirea lui.

Modelul CLEAR

Este un model de coaching creat de Peter Hawkins si este un acronim pentru urmatoarele actiuni:
Contracting (Contractarea), in aceasta etapa nu se stabileste doar obiectivul clientului, ci se pun bazele relatiei de coaching prin stabilirea scopului coachului in relatia de coaching si enuntarea regulilor sub care se va desfasura sedinta de coaching.
Listening (Ascultarea) presupune ascultarea activa a clientului pentru a-l sustine sa isi inteleaga cat mai bine situatia.
Exploring (Explorarea) are doua parti distincte, una presupune ajutarea clientului sa inteleaga cat mai bine impactul pe care il are situata actuala asupra sa. Si a doua consta in provocarea clientului de a gasi diferite actiuni de imbunatatie a situatiei in viitor.
Action (Actiunea) in acesta etapa coachul sustine clientul in stabilirea pasilor urmatori.
Review (Revizuirea) la finalul sedintei de coaching se face recapitularea pasilor stabiliti, a momentelor de “aha”, a deciziilor luate. Totodata acum este momentul in care coachul poate solicita feedback.